Op 23 november 2022 wordt de nieuwe asbestinventaris verplicht door OVAM met als doel een asbestveilig Vlaanderen te bekomen tegen 2040. Zo kan je zonder het asbestattest bijvoorbeeld geen aktes meer laten opmaken.
Maar wat betekent dit nu voor jou als vastgoedmakelaar? En wanneer is dit verplicht? In dit artikel beantwoorden wij al jouw vragen.
Wanneer is het asbestattest verplicht?
Vanaf 23 november 2022 is een asbestattest verplicht voor elk gebouw of gebouwdeel (zoals een appartement) dat gebouwd is voor 2001, verkocht wordt én waarvan jij de eigenaar bent. De eigenaar is verplicht van een geldig asbestattest voor te leggen aan kandidaat-kopers van de woning.
Gebouwen die gebouwd zijn voor 2001
Is jouw gebouw, of een deel van het gebouw, gebouwd voor 2001? Dan is het asbestattest verplicht. Dit komt omdat er in gebouwen jonger dan 2001 geen asbest kan zitten. De productie van asbesthoudende materialen werd namelijk verboden in België sinds 1998.
Bij verkoop of vanaf 2032
Ga je jouw woning verkopen? Dan ben je als eigenaar verplicht om vanaf 23 november 2022 over een asbestattest te beschikken. Het gaat dus om een verplichting bij een overdracht onder levenden. Ook schenkingen vallen hieronder, maar erfenissen niet.
Vanaf 2032 is iedere eigenaar verplicht om een asbestattest te bezitten van een gebouw dat voor 2001 gebouwd werd.
Oppervlakte van 20 m² of meer
Het asbestattest is ook nodig voor gebouwen of gebouwdelen met een oppervlakte van 20 m² of meer. Heb je bijvoorbeeld een studio van 16 m² dat deel uitmaakt van een groter gebouw? Dan heb je wel een asbestattest nodig.
Heb je meerdere kleine gebouwen op een perceel? Dan moet je alle oppervlaktes optellen. Voor constructies die minder dan 1,5 meter hoog zijn, is het attest niet verplicht.
Wat brengt het allemaal met zich mee?
Je kan het attest zoals altijd aanvragen op ons klantenportaal. Vervolgens is er een opdrachtovereenkomst dat van groot belang is. Hierin vind je onder andere bewijsdocumenten en monsternames. Verder staat er ook in dat het een vrijwillig en aanvullend onderzoek is, er verplichte handelingen worden uitgevoerd en er onderzoeksbeperkingen zijn. Zolang de opdrachtovereenkomst niet bijgevoegd of ondertekend is, kan er bij OVAM niets administratief opgestart worden.
Het is geen slecht idee dat de eigenaar aanwezig is tijdens dit onderzoek. Zo kan hij of zij extra info geven tijdens de keuring. Het is wel belangrijk dat er tijdens de staalnames niemand meer aanwezig is, omdat dit gezondheidrisico’s bevat door de schadelijke stoffen.
Doordat het dus een breed onderzoek is waar heel wat tijd in kruipt door de staalnames en het attest ook wat papierwerk vereist, vraag je dit dus best tijdig aan om zo weinig mogelijk vertraging te ondervinden.
Asbestdeskundigen
Er worden wel wat vertragingen verwacht omdat er nog niet veel asbestdeskundigen zijn en een asbestinventarisatie natuurlijk niet zo simpel is als een EPC keuring. Om dit tekort op te vangen, hebben wij bij Vastgoedexperts ingezet om tegen november een 40-tal gecertificeerde asbestdeskundigen in ons team te hebben.
Conclusie
Het asbestattest is dus een zeer belangrijk document waar je tijdig moet bij zijn als je het op tijd wil hebben. Als je er niet op tijd bij bent, kunnen jouw verkopen vertraging oplopen. Hoe sneller het document in orde is, hoe beter. Zonder asbestinventaris kan de akte namelijk niet in orde gemaakt worden.