Asbestattest gemeenschappelijke delen: Voorkom problemen bij verkoop

14/09/2023

Asbestattest gemeenschappelijke delen: Voorkom problemen bij verkoop

Als vastgoedeigenaar ben je waarschijnlijk al vertrouwd met het gewone asbestattest dat verplicht is bij de verkoop van een pand. Maar vanaf 1 mei 2025 zal ook een asbestattest verplicht worden voor de gemeenschappelijke delen van gebouwen die onder het stelsel van de gedwongen mede-eigendom vallen. Dit kan gevolgen hebben voor zowel verenigingen van mede-eigenaars als individuele eigenaars.

Dien je aanvraag tijdig in

Hoewel de deadline nog ver weg lijkt, is het verstandig om niet te wachten tot het laatste moment. Ervaring heeft ons geleerd dat de meeste mensen geneigd zijn om te wachten, waardoor de termijnen enorm kunnen oplopen. Dit kan de verkoop van jouw pand blokkeren, met alle gevolgen van dien. Om problemen te voorkomen, raden we je aan om nu al het asbestattest voor de gemeenschappelijke delen aan te vragen. Zo ben je tijdig voorbereid en voorkom je onaangename verrassingen.

Hoe ziet een asbestinventaris voor gemeenschappelijke delen eruit?

Net zoals bij een asbestattest voor een privatief pand, moet er ook voor de gemeenschappelijke delen een opdrachtformulier worden ingevuld alvorens het onderzoek kan plaatsvinden. Hierbij zijn staalafnames verplicht, hoewel een eigenaar deze kan weigeren. In dat geval zal de asbestdeskundige het materiaal als ‘asbestverdacht’ opnemen in het attest. Volgens de wetgevingwordt het materiaal dan automatisch beschouwd als asbesthoudend, tenzij de labo-analyse het tegendeel bewijst.

Bij dit asbestonderzoek worden gezamenlijke gangen, traphallen, kelders, ondergrondse parkeerplaatsen, stookruimtes, daken en gevels beschreven. Ook bij garageboxen in serie zullen de buitenconstructies (dak, gevels, mastiek…enz.) gecontroleerd worden. Daarnaast moet je ook weten dat de richtlijnen voor staalafnames van pleisterwerk bij gemeenschappelijke delen anders zijn dan die bij een wooneenheid. Het aantal stalen kan dus sterk variëren naargelang de grootte en aantal verdiepingen van het pand.

Verder is het ook erg belangrijk dat alle ruimtes toegankelijk zijn. Als een ruimte niet toegankelijk is omwille van een slot, zijn we verplicht om terug ter plekke te komen zodra de sleutel wel beschikbaar is.

Hoe lang is een asbestattest geldig?

Wat betreft de geldigheid van het asbestattest, is de standaard termijn tien jaar. In sommige gevallen kan een kortere geldigheidstermijn worden toegekend, bijvoorbeeld wanneer er een beperking was tijdens het onderzoek waardoor niet het hele inspectiegebied kon worden onderzocht.

Wanneer er in een het gebouw asbesthoudende materialen aanwezig zijn die een hoog risico inhouden, is de geldigheidstermijn beperkt tot 5 jaar.

Het is belangrijk op te merken dat de geldigheidsduur alleen relevant is bij een overdracht van het pand. Voor de mijlpaal van 2032, waarbij elke eigenaar over een asbestattest moet beschikken, volstaat ook een asbestattest waarvan de geldigheidsduur is verstreken.

De geldigheid van het asbestattest vervalt automatisch wanneer de geldigheidsdatum is verstreken, of wanneer er een recenter asbestattest is opgesteld voor hetzelfde pand.

In het geval van gewijzigde situaties, zoals de aanwezigheid van ‘nieuwe’ asbesthoudende materialen, de verwijdering van asbesthoudende materialen waardoor het gebouw asbestveilig is geworden, of een wijziging in de toestand van asbesthoudende materialen door een calamiteit of incident, kan een nieuw asbestattest nodig zijn. Dit moet dan worden opgesteld binnen het jaar na de vaststelling van de veranderingen.

Om aan de toekomstige wettelijke verplichtingen te voldoen, is het dus van groot belang dat eigenaars tijdig het asbestattest voor de gemeenschappelijke delen aanvragen. Op die manier kunnen mogelijke problemen bij een verkoop worden vermeden en kan het proces vlot verlopen.

Vastgoedexperts is jouw asbestexpert!

Vastgoedexperts is de officiële partner van De Eigenaarsbond en biedt een totaaloplossing van diensten aan voor vastgoedeigenaars. Dit omvat onder andere het verstrekken van asbestattesten, EPC-keuringen, elektrische keuringen, stookolietank keuringen, tanksanering en plaatsbeschrijvingen. Als professioneel team met gecertificeerde keurders over heel Vlaanderen, bieden wij een snelle service en scherpe prijzen. Door tijdig te handelen en samen te werken meteen betrouwbare partner zoals Vastgoedexperts, kunnen vastgoedeigenaars zich voorbereiden op de toekomstige verplichtingen en eventuele hindernissen bij de verkoop van hun pand voorkomen.

Particulier

Wil je graag een keuring aanvragen als particulier?

Doe hier je aanvraag
Combineer meerdere keuringen en geniet van onze straffe pakketkortingen!

Professional

Ben je makelaar/notaris/ …?
Log hier in op ons portaal

Heb je nog geen account?
Neem dan contact op via info@vastgoedexperts.be of 014893476

Particulier

Wil je graag een keuring aanvragen als particulier?

Combineer meerdere keuringen en geniet van onze straffe pakketkortingen!

Professional

Ben je makelaar/notaris/ …?

Heb je nog geen account?
Neem dan contact op via info@vastgoedexperts.com of 014893476