Asbestattest

Vraag nu je asbestattest aan

Asbestattest

Een asbestattest is een document dat alle asbesthoudende materialen in een gebouw of werkzone beschrijft. Het wordt altijd opgesteld na een inspectie ter plaatse.

Zonder een geldig asbestattest, kan de akte bij de notaris niet verleden worden. Het is dus een onmisbaar document bij de verkoop van een pand.

Een asbestattest is doorgaans tien jaar geldig, maar wanneer er materialen aanwezig zijn met een hoog risico is de geldigheid beperkt tot slechts vijf jaar.

Wanneer is een asbestattest verplicht?

Sinds 23 november 2022 moeten alle gebouwen die gebouwd zijn voor 2001 beschikken over een asbestattest bij verkoop. Zo weet de koper of er al dan niet asbest aanwezig is in het gebouw en hoe hij/zij daarmee moet omgaan. Ook bij de verkoop van een garagebox is een asbestattest verplicht.

Vanaf 2032 moet elk gebouw dat voor 2001 werd gebouwd, beschikken over een asbestattest, ook als er geen sprake is van een verkoop.

Ingepland binnen de 24 uur

Scherpe all-in prijzen

100% betrouwbaar

Asbestattest voor de gemeenschappelijke delen?

Vanaf 2025 zal het asbestattest ook verplicht zijn voor de gemeenschappelijke delen van appartementsgebouwen die gebouwd zijn voor 2001. Het gaat bijvoorbeeld om de gangen, trappen, liften, parkeerplaatsen en andere gemeenschappelijke ruimtes.

Het is belangrijk om de aanwezigheid van asbest in de gemeenschappelijke delen zo snel mogelijk op te sporen om de gezondheidsrisico’s voor de bewoners tot een minimum te beperken. Het asbestattest van de gemeenschappelijke delen staat los van het asbestattest van de verschillende appartementen.

Vanaf 2032 moet elke eigenaar van een pand dat gebouwd is voor 2001 beschikken over een asbestattest voor de gemeenschappelijke delen, ook als er geen sprake is van een verkoop.

Verplichtingen voor de eigenaar

De eigenaar dient eerst en vooral het opdrachtformulier in te vullen of zijn makelaar of notaris een mandaat te geven om dat te doen.  Pas dan kunnen we het dossier opstarten.

Om de nodige onderzoeken te kunnen uitvoeren, moet de eigenaar ervoor zorgen dat onze asbestexpert toegang kan krijgen tot het pand. Indien het gebouw wordt verhuurd, moet de eigenaar de huurder op de hoogte te brengen dat er een asbestinventarisatie uitgevoerd zal worden.

Hoe wordt een asbestattest opgesteld?

Onze gecertificeerde asbestdeskundigen komen ter plaatse om een correcte en gedetailleerde asbestattest op te stellen. Daarbij wordt er een niet-destructief onderzoek uitgevoerd, wat betekent dat er geen materialen gedemonteerd of beschadigd worden. Staalnames van bijvoorbeeld het pleisterwerk worden ook steeds zo discreet mogelijk genomen (bijvoorbeeld in een hoekje).

Als eigenaar ben je niet verplicht om aanwezig te zijn tijdens het plaatsbezoek, maar het is wel handig om ons extra informatie te geven over het pand. Enkel tijdens de staalnames mag er behalve de asbestdeskundige niemand aanwezig zijn vanwege de gezondheidsrisico’s.

Opgelet: Indien de eigenaar het niet toestaat om stalen te nemen, worden de materialen in kwestie sowieso als asbestverdacht bestempeld.  

Plan nu eenvoudig
je afspraak in

Vastgoedexperts is er voor zowel professionals als particulieren.
Maak hieronder je keuze en wij helpen je snel verder!

Particulier

Wil je graag een keuring aanvragen als particulier?

Doe hier je aanvraag
Combineer meerdere keuringen en geniet van onze straffe pakketkortingen!

Professional

Ben je makelaar/notaris/ …?
Log hier in op ons portaal

Heb je nog geen account?
Neem dan contact op via info@vastgoedexperts.be of 014893476

Particulier

Wil je graag een keuring aanvragen als particulier?

Combineer meerdere keuringen en geniet van onze straffe pakketkortingen!

Professional

Ben je makelaar/notaris/ …?

Heb je nog geen account?
Neem dan contact op via info@vastgoedexperts.com of 014893476